Logo

 

     

 

 

 

Untitled
  • Home
  • Historier
  • Kontakt
 
Untitled
  • Da Brurstol-Brura
Ble Rasende
  • Snøskred og
Andre Ulykker
  • Drukningsulykker
  • Vi kjører til
Ballstad
  • Lofothest
  • Bedehuset i
Ballstad
  • Isak i Tåa
  • Lofoten som
Forvisningssted
og Straffekoloni
  • Telefon
  • Gode og Dårlige
Fiskemerker
  • Nordlandsbåten
  • Fra Vuggen til
Graven
  • Telegraf

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra Vugge Til Grav

Trolåvelse

Bryllup

Barsel

Dåpen

Konfirmasjonen

Begravelse

Jul

Nyttårsnatta

St. Hans

 

Fra Vuggen Til Graven

Skikk og Bruk, Tro og Overtro

 

  St. Hans:

    Sangthans var det også knyttet meget overtro til. Sankthansaften tendtes der bål over hele bygda, på hauger og heier og langs fjærene, og det gjalt om å få røyken så tett og tykk som mulig, for å holde det onde borte. — Da røsket en gras på egen og naboers eiendom, om så bare noen strå, som en gjemte og ga dyrene som første bit, når de ble satt inn om høsten, for at ingen kunne få satt ondt på dem i vinterens løp. Dette holdt en på med enkelte steder i bygda enda langt ut på 1800-årene.

    

    Sankthansnatta var også alle trollkjerringer og hekser ute på farten, i ridt på kosteskaft, sopelimer eller hva de nå hadde fått tak i til «hest». — Ho Beret på Evjen var en slik trollkjerring fra vår nærmeste krets. Hun kunne sitte på høysjåbetten og fiske, og bit fikk hun. Drengen nektet hun gå til kirke, det hun sjelden gjorde selv. Men en søndag tok han likevel skoene på og gikk til kirken, men da han ville gå opp kirketrappa datt skoene av ham. Han måtte vel gå heim igjen på hoselestene, stakkar. En gang skulle Beret seinhaustes til Bergen for å handle til jul. Da hun var kommet ned til Skjerpen, var en mann der ute for å kaste kveldsvatnet av seg attom nova, før han køyet. Beret fikk lagt hestebidslet i munnen på mannen, og avsted måtte han i skyss til Bergen. Kommet dit, satte hun ham ved en mur, mens hun var og handlet, og ga ham ordre om ikke å røre seg av flekken, Men skjerpemannen kom seg løs og gikk til sin kjøpmann, som han fortalte hvordan det var tess med ham. De la opp råd sammen, og mannen skulle nå forsøke å få bidslet i munnen på ho Beret. Og det lyktes, men med stor møye, og nå måtte Evjenkjerringa agere hest nordover. Det gikk som en røyk forbi både Stadt og Støttarota, og før mannen viste av det, kunne han prroe sin skysshest av ved bislagstrappa på Skjerpen. Han hadde fått med seg god føring fra Bergen, mens Berets ble liggende igjen i byen. Hun var nok ikke fys i fiskjen den jula. En søndag fant hun tiden inne til et kirkebesøk. Folk hadde fått «snøsen» i det, og hadde lagt et hestebidsel under kirketrappa. Beret ante uråd, men hun ville være lur, og gikk inn en sidetrapp, men just under den trappa var bidslet gjemt, og da Beret skred over det, måtte hun knegge, og så ble hun tatt, fortelles det.

    

    Det går også sagn om en trollkjerring på nedrebygda i Buksnes, på eller ved Ballstad, men en vet intet nærmere å fortelle om henne. Hennes kunster er blitt borte i overleveringens skodde. Og ble de brent, ho Beret på Evjen og ho N.N. ved Ballstad? Derom tier historien. — Man kjenner i alt omkring 500 hekseprosesser i Norge, den siste så sent som i 1734. Men om heksene litt mere under avsnittet «Sykdom og lægehjelp».


    

 

 

© COPYRIGHT  Alle Rettigheter forbeholdes  sv-mon.net